Jan 13, 2016

Semenke za Sudnji dan - 6. deo, "Egzotika"

Nekome najteže, nekome najlakše - prihvatiti da belo nije belo i da paradajz ne mora da bude crvenkast i okrugao da bi bio"pravi". Ova planeta je velika, a istorija paradajza duga  i ko zna  kakvi se sve varijeteti kriju u nečijoj bašti u nekoj zemlji za koju nikad nismo ni čuli? Na žalost, većina ljudi i dalje na njihovu pojavu reaguje paničnim "GMOGMOGMO!!!" ili "Ne bih ja to pojeo pa da umirem od gladi", ali ako su preživeli vekove takvog neznanja, preživeće još par godina, verujem.

A da ih ima različitih i "egzotičnih" - ima ih, mnogo više nego što je ovih pet koje sam stavio u moj izbor.
Da li bi iko rekao da postoji ovakav 'prirodni paradajz' :) Čitaj dalje :)
Crvena i žuta kruškica. Iz "mali milon" razloga. Opisane su još 1804 (mada, po nekim autorima ima i zapisa iz XVII veka), znači, istorija. Spadaju u jedan od najsladjih varijeteta ikad. Postoje recepti za spravljanje slatkog od ovih plodova (posebno od žute kruške) - ukus! I na kraju, u našim, ExYu baštama, ovi varijeteti su divljali pedestih godina prošlog veka, pa sve do "buma" hibrida s početka sedamdesetih. Egzotične su sad, jer ih dugo nije bilo i jer su crveniokruglibljak hibridi promenili naše poimanje "prirodnog" paradajza, ali su, u stvari,  samo stari i po malo zaboravljeni stanari bašti naših baka.
Žuta i Crvena kruška.
Tigerella. Vesela, ukusna, rodna. Jedan od onih varijeteta na koje vremenom prestanete da obraćate pažnju, kako god i gde god da ih posadite, oni rode. Divnog slatkastog ukusa i elegantnih štrafti po kojima je dobila ime, svakako ulazi u ovaj izbor. Ima bliskog rodjaka Golden stripes, koji je duguljastog oblika i raznorazne "zebra" varijante, ali mi je ona nekako naj.
Tigerella
Apricot. O ukusima ne vredi.... Ali, nakon više od 1000 "testiranih" varijeteta, potpisujem da plodove lepših boja nisam video! U nekoliko navrata sam pričao, pisao i pokazivao ove plodove i uvek je malo. Ovo nije nešto čime ćete prehraniti porodicu, nećete napraviti posao ovim plodovima, ali,.. Kad prodje turbulentan dan pun stresa, napora, posla i nervoze, par ovih plodova ćete podeliti sa dragom osobom. I sve će biti u redu.

Chocolate stripe. Prvo, donosi vrlo neobičnu kombinaciju skoro zelene podloge sa cevenkastim prugama, izuzetno retku čak i u raznolikom svetu paradajza. Slika na početku teksta je slika uvećanog ploda pod svetlom lampe, a u "normalnim" uslovima, plodovi izgledaju kao na slici ispod ovog opisa. Ukus mu je fantastičan, pun, kao da ste u klasični ukus paradajza dodali mrvu čokolade. Zvuči kao čajna kobasica sa sladoledom, ali ja ne mogu da nadjem tačniji i bolji opis. A kad probate, javite mi da li sam dobro napisao :)
Chocolate stripe
Za kraj, ništa bez belog :) Od bar dvadesetak varijeteta koji su bele boje (u stvari, u svetu paradajza ne postoji bela boja kože i mesa, već jako, JAKO bleda žuta koja liči na belu), odabrao sam varijetet Dr Carolyne, nazvan po Dr Carolyne Male, autorki knjige  "100 heirloom tomatoes for american gardens". Ne samo da je dobila "svoj" paradajz, već je ovo možda i najbelji od svih koje sam ikad video. I još jedna srušena predrasuda, za bele paradajze važi (neopravdano) da su slabijeg, bledog ukusa - ovaj varijetet, kao i neki drugi (Snow white cherry, npr), govore u prilog tome da boja nikako nema veze sa punoćom i jačinom ukusa. U svakom slučaju, "odskače" u svakom tanjiru.

I nekako dodjoh do kraja ovog serijala. Koliko mi je bilo lako da pišem opise i odaberem slike, toliko mi je bilo teško da uopšte odaberem varijetete koji će ući u ovaj izbor. Sledeći put ću morati da napravim neki tekst sa TOP 10 od svake kategorije, jer kako ne pomenuti Purple Kalabash, Green pepper, Yellow stuffer, Green grape, Cherokee purple, White beauty, Green zebra, Crni koktel,....  Mis'im, stvarno?
Mnoge pomenute i nepomenute "egzote" možete videti u ovom video prilogu.

Sve delove serijala možete pogledati na ovim linkovima:
1. deo - Primitivni
2. deo - Normalni
3. deo - Rani
4. deo - Lokalni
5. deo - Veliki
6. deo - Egzotični

A moju kolekciju sa opisima i fotografijama na www.manus.rs/biljke i video kanalu na YouTube

Do narednog kuckanja,
Srdačan pozdrav

No comments :

Post a Comment