Sep 22, 2014

Da li si dovoljno SEO?

Već dugo, svi znaju da je internet veliki. Ogroman. Neverovatno grando-ultra-mega-giga-kabast. Pre više od deset godina, jedan poznanik mi je rekao: "Šta god da te zanima u životu, samo otkucaj www.PojamKojiTiTreba.com na engleskom, i sigurno već postoji neka stranica na tu temu." Danas, ne samo što stranica posvećena nekom pojmu postoji sa nastavkom .com, već verovatno postoji i kao .net, .tv, .info, .biz, a ako može da se dobro uklopi, ima je i sa .ly, .rs, .me,.... nastavcima. I to je postalo malo, osim lokalnih, nacionalnih nivoa, pojavljuju se i novi nastavci/domeni, jer su već sve postojeće varijante iskorišćene.

Najkraće rečeno, postoji sve. Ako je verovati sajtu www.internetlivestats.com, danas, poslednjeg dana šugavog leta 2014, broj sajtova sa jedinstvenom adresom je 1 065 635 000 (misli se na sajtove sa adresama prvog nivoa, npr. www.manus.rs, a ne broji se www.manus.rs/biljke/index.html. Ako bi se računale i takve stranice, broj bi višestruko premašio ovu jednu, do sad dostignutu milijardu). I ovaj broj neprekidno raste, u proseku, oko hiljadu novih sajtova na dan.


I to je divno. možete saznati bezmalo sve što vas zanima iz svih oblasti života, od sporta i zabave do najozbiljnijih naučnih činjenica a da ne mrdnete iz svoje sobe. Možete videti predele do kojih nikada ne biste stigli, da upoznate ljude, razmenite iskustva, muziku, fotografije,... Socijalne mreže, live stream, tematske radio stanice, besplatni interkontinentalni razgovori, on-line saveti za sve i svašta... sve nam je na klik mišem.

I sve je to super. Dok ne probate da i Vi i Vaša interet stranica, Vaš dragulj mudrosti, lepote, uspomena, razmišljanja, recepta ili šta je već na njoj, postanete gledani, čitani, lajkovani, sherovani,... Čak iako odvojite nešto para i zakupite sopstveni domen i prostor na nekom serveru, i dalje ćete biti "jedan od milijardu" u internet univerzumu. Ako koristite neke već razrađene platforme sa generisanim internet adresama (kao što je ova MarePannoniumGarden.Blogspot.com) onda ste verovatno samo "jedan u stotinak milijardi".

I to većina novih i svi stari korisnici znaju. Nesreće, skandali, laži, afere, ratovi, golotinja, krv, kriminal, blamovi,... to preko noći postaje hit na internetu i takvim sajtovima i vestima ne treba nikakvo dodatno "naštimavanje" da bi našli put do"svoje publike". Svi ostali moraju dobrano da se potrude da bi bili primećeni. Ali, ni najmudrije misli, najlepše rečenice i fotografije od kojih zastaje dah, neće Vam mnogo pomoći bez puno dodatnog i nevidljivog rada "ispod haube". Ključne reči (keywords), meta-podaci, skrivene poruke u opisu fotografija, roboti, "kostur web sajta" i još pozamašni broj i legalnih i prljavih trikova čekaju da budu ugrađeni u publici nevidljivi deo vašeg sajta.


Sve u jednom jedinom cilju - da Vaš sajt bude lakše pronađen kroz pretraživače. SEO ili Search Engine Optimization, skup mera i trikova koji bi trebali da omoguće Vašem sajtu da se pojavi na spisku kada neko u pretraživač ukuca određeni pojam ili opis.

Ali, iako se pominje u naslovu a i dobar deo teksta do ovog reda govori o njemu, ovo nije tekst o SEO. Za to postoje na hiljade internet stranica, knjiga, video prikaza na YouTube. Ne, ovo nije o tome.

Ovo je tekst o ljudima. O tome šta ćemo možda postati (ako već nismo).

Dirigovana kreativnost

Pre par meseci, kad sam pokrenuo ovaj blog, poželeo sam, između ostalog, i jednu posebnu vrstu automatske navigacije. Što zbog sebe (da ne moram da se previše angažujem van samog pisanja tekstova, klik na "publish" i to je to), što zbog budućih posetilaca, da im maksimalno moguće olakšam navigaciju kroz grupe tema. Nisam vičan web programiranju, sve što sam stavljao na svoje sajtove, nalazio sam kao gotove module, pa sam krenuo da tražim i ovu navigaciju. Nisam je našao, ali sam sasvim slučajno nabasao na par alatki koje su me naterale da napišem ovakav teskt.

Alat 1 - naslovi. Alat koji će umesto Vas napisati naslov Vašeg bloga tako da bude SEO-friendly (prosto rečeno, da bude lako prihvaćen i prepoznat od strane pretraživača). Vi samo treba da nabacate par ideja o sadržaju vašeg teksta. Ovo funkcioniše na engleskom (i verovatno na još par svetski "poznatijih" jezika, ali nema veze, ono o čemu želite da pišete, prevedite na engleski, bar par glavnih pojmova i dobićete lepo spakovan naslov za blog, na engleskom.). Posle samo prevedete naslov na naš jezik i to je to.

Neki od alata iz ove grupe vam garantuju visoki ranking u pretraživačima ukoliko se odlučite za "njihov" naslov.

Malo sam se igrao, ubacio sam ove fraze u jedan od ovih "alata":
"stare sorte paradajza, staro povrće, seme starog paradajza"

Predložio mi je bar tridesetak naslova, od kojih su mi se najviše dopali:
"Stare Sorte Paradajza Like A Pro With The Help Of These 5 Tips"
 Preveden u kompletu, ovaj naslov bi glasio "Uzgajajte stare sorte paradajza kao profesionalac uz ovih 5 saveta".

A tek ovaj "Stare Sorte Paradajza All Day And You Will Realize 5 Things About Yourself" - (Uzgajajte) stare sorte paradajza i shvatićete 5 stvari o sebi.

Da li Vam se ovi naslovi čine poznatim? Prošnjurajte malo po portalima, e-novinama i socijalnim mrežama, bar 3/4 naslova o svemu i svačemu koje ćete naći glase otprilike ovako. Slučajno? 

Sve za SEO.

Ako hoćete da probate, evo linka.

Alat 2 - generatori sadržaja. Dobro, nije da će Vam napisati ceo sadržaj bloga ili već nekog drugog teksta na sajtu, ali će Vam "pomoći" da osmislite "kostur" Vašeg budućeg dela. Uvod, razrada, zaključak. Gde šta da napišete. U koliko reči, redova, koje termine da koristite (sa obaveznom analizom koji pojmovi se najčešće koriste po pretraživačima, samo te reči koristite, one koje se malo traže su jednostavno, out!). Takođe, Vaš budući rad će biti "skrojen" po najnovijoj modi, predlozi za delove Vašeg budućeg teksta nisu ništa drugo do podnaslovi koje ćete takođe naći u većini tekstova koji se danas mogu pročitati na portalima i e-novinama. Ne verujete, jel da?

Evo, na ovom sajtu sam ubacio tri fraze o kojima ću pisati u svom blogu, "stare sorte", "stari paradajz" i "rasad paradajza". Dobio sam ovaj "rezultat"


Da li Vam ovakva šema teksta izgleda poznato? Verujete sad?

Sve se okrenulo. Ranije (ranije = pre 10+ godina) alati koji su Vam pomagali u kreiranju sajtova su Vam pomagali da optimizujete fotografije (velikom broju današnjih korisnika interneta je verovatno nezamislivo postojanje interneta gde je najveća brzina bila bar deset puta manja od brzine kojom njihov mobilni radi na 3G mreži i gde se jedna pesma u mp3 formatu skidala satima (tačnije, 18 sati sam skidao "Nek ti bude kao meni" Nine Badrić sa nekog servera na Visu). Bili su alati koji su iz Vašeg VEĆ NAPISANOG SADRŽAJA izvlačili ključne reči i pomagali Vam da napravite dobre meta tagove i odaberete prave keywords. Dobijali ste savete kako da ono što je već napravljeno bolje i efikasnije predstavite svetu, pomagali su Vam razni submitteri, programi koji su vaš sajt registrovali na stotine i stotine sajtova.

Danas, nebitno je o čemu ćete pisati. Čak ne morate imati ni inspiraciju, ni neku glavnu temu, ideju vodilju kroz tekst,... Dovoljno je da pogledate koje su najtraženije reči po pretraživačima (bar stotinak sajtova će Vam rado pomoći u tome), GMO, gubitak težine, skandali, golotinja, chemtrails, Nibiru,... ubacite ih u generator sadržaja, napišete par uopštenih i neobavezujućih rečenica iza svakog podnaslova (ako ste baš u extra raspoloženju, dodate malo senzacionalizma, glamura, horora, religije/proročanstva,...), par ovih pojmova ubacite u generator naslova, pokupite par tematskih fotki sa interneta i... eto Vama teksta koji će se odmah naći u TOP 20 na pretraživačima, doneće Vam prvog dana 1000 lajkova i bar 150 sherovanja, zadovoljnog urednika (ili sebe?) i zadovoljne čitaoce.

Samo da ste maksimalno, po svim pravilima, SEO.

Meni to nekako ne ide, ja ću nastaviti da stojim.

Za dobro svih nas.

Srdačan pozdrav,
Manus Svetioničar

No comments :

Post a Comment